
Observer "withdraws" NETCU eco-terrorism scare story 

http://www.indymedia.org.uk/en/2008/11/413446.html 
watcher | 24.11.2008 17:53 | Ecology | Energy Crisis | Repression 

A story planted by NETCU police spooks and written by Mark Townsend about "eco-terrorists" has been 
"withdrawn" by the Observer. 

23 Nov 2008: The Observer - Page 34 

Comment: STEPHEN PRITCHARD : The readers' editor on... anonymous sources and claims of eco-
terrorism 

You might think The Observer 's concern for the environment arose only in the past 20 years as global 
warming became apparent, but it has actually been reading the signs since 1925. Waldorf Astor, then the 
paper's forward-thinking owner, took a keen interest in all things environmental and urged his editor, JL 
Garvin, to appoint a correspondent to cover ecology and agriculture. Step forward Sir William Beach 
Thomas, who became, in effect, the first environment correspondent. 

Much later, The Observer was to investigate and reveal the 'greenhouse effect' and to warn of its 
possible consequences. Thousands of words have been devoted to the subject ever since, winning a loyal 
audience, particularly among those who are active in the environment movement. So there was 
understandable dismay at a recent story which told of a 'growing threat from eco-terrorists'. 

Police were said to be investigating the eco-movement Earth First! which, they claimed, had supporters 
who believed that reducing the Earth's population by four-fifths would help protect the planet. The National 
Extremism Tactical Co-ordination Unit was concerned that a lone maverick might attempt a terrorist attack. 
It had also warned several companies they were being targeted as major polluters by the group and had 
offered them advice on how to withstand attack. 

It's perfectly legitimate to report police security concerns, but none of the statements were 
substantiated. No website links were offered, no names were mentioned, no companies identified and no 
police source would go on the record. 

The article linked Earth First! to climate camps established last summer, including one at Kingsnorth 
power station, Kent, and at Heathrow. While the paper had no intention of suggesting that every activist 
was a potential terrorist, several climate campers wrote to protest. 'If a journalist is told by a single 
anonymous source that a movement of people has among it individuals who would take the lives of men, 
women and children in a terror attack, what standard of evidence does that journalist require? In this case: 
no evidence whatsoever. The claim itself was the story.' 

We've been here before. Other newspapers reported on a predicted 'summer of hate' at climate camps 
that never materialised and the Press Complaints Commission found against the Evening Standard after it 
ran a story from an anonymous source warning that climate campers were planning attacks at Heathrow. 

Environmentalist Keith Metcalf explained that Earth First! supported direct action against property, but 
not against people. He believed that the debate around sustainable population size had been twisted to 
imply that environmentalists wished to kill people. 

He also repeated the belief of several others that Nectu was briefing in this manner in order to make 
prosecutions easier and to boost its funding, which is at risk owing to the decline in animal rights 
campaigns. I can't verify that or the fears about mass murder because, despite repeated requests, Nectu 
won't respond. Accordingly, The Observer has decided to withdraw the story. 


